dimarts, 6 de febrer del 2018

Sin amor (Loveless)

Tot el cinema d’Andrey Zvyagintsev té una càrrega política que obliga a llegir les seves pel·lícules entre línies, i la seva obra més recent, "Sin amor", no és cap excepció.
Aparentment, el film relata - amb una fredor esfereïdora - la ruptura sentimental d’un matrimoni en procés de separació, posant especial atenció en els efectes que el mal rotllo familiar té sobre el fill pre adolescent de la parella.

Durant la primera part de la pel·lícula, el film ens presenta els personatges i ens mostra els seus esforços per refer les seves vides amb altres parelles. Descobrim alguns detalls rellevants de tots dos: ell, ortodox, necessita estar casat per poder conservar la seva feina, per la qual cosa abans el divorci ja ha embarassat a la seva nova parella. Ella, mare jove a contracor, confessa el seu rebuig a una maternitat que li va ser “imposada”.

Aquests poden semblar elements anecdòtics, però sens dubte son detalls que ens ajuden a fer la lectura política que Andrey Zvyagintsev dibuixa de forma velada i simbòlica, segurament intentant fugir de la censura i possibles represàlies al seu país, tal i com ja va fer al seu film anterior, el magnífic "Leviatán".

La segona part de la pel·lícula se centra en la recerca del fill desaparegut, un nen desemparat que desapareix sense deixar rastre davant l’esfereïdora indiferència d’un pare i, sobretot, una mare, que simbolitza molt més del que pot semblar. Atents, per tant, a les pistes que ens dóna el propi film, sobretot en el pla final. Entretant, el director fa un retrat social de la societat russa, el funcionament de les institucions i la realitat del país.

"Sin amor" va ser la pel·lícula guanyadora del premi del jurat a Cannes i està nominada a l’Oscar de parla no anglesa en representació de Rússia.